Friday, 3 March 2017

Peraturan Mengenal Wakil Tuhan (Hujjah Allah)






Allah SWT Yang Maha Berkuasa, Maha Bijaksana sentiasa melantik wakil (penganti)-Nya di muka bumi yakni manusia-manusia yang paling berilmu di kalangan ciptaan-ciptaan-Nya dan membimbing manusia yang lain kepada Nya. Dan Dia SWT dengan rahmat-Nya telah memberikan petunjuk dan panduan untuk mengenalpasti hamba-hamba kepercayaan-Nya di muka bumi melalui peraturan umum; dan sejagat.
Dan semestinya, Tuhan Yang Maha Berkuasa dan Bijaksana telah memberitahu manusia berhubung 3 syarat dan kondisi yang mesti dipenuhi oleh setiap wakil-Nya sebagaimana dinyatakan di dalam “Peraturan Mengenal Hujjah” yang bermakna bukti keperibadian Tuhan di muka bumi-Nya.
1. WASIAT: Tiada wakil Tuhan wafat tanpa melantik pengantinya. Penuntut dan pendakwa jawatan wakil Tuhan mestilah disebut namanya di dalam wasiat pendahulunya.
2. ILMU PEMBERIAN TUHAN: Setiap Nabi dan Rasul mempunyai ilmu yang dianugerahkan oleh Allah SWT yang membolehkan mereka mentadbir bumi. Setiap yang mendakwa diutus oleh Tuhan mestilah mampu menjawab setiap soalan dan misteri yang diketahui; dan tidak diketahui manusia.
3. MENYERU KEPADA /PANJI KETUANAN ALLAH: Utusan Tuhan berbicara dengan nama Tuhan. Dia tidak boleh memanggil manusia kepada dirinya sebagaimana dilakukan oleh para ulama yang tidak beramal, tetapi mestilah memimpin manusia kepada tauhid keEsaan sebenar dan tidak menyekutukan sesiapa; dan apa jua pun dengan Allah SWT.
Imam Ahmad Al-Hassan (a.s) memenuhi ketiga-tiga pensyaratan yang telah dinyatakan kerana beliau (a.s) telah membawa wasiat Nabi Muhammad SAWAS, beliau (a.s) secara berterusan menyebarkan ilmu pemberian Tuhan dan menyeru manusia kepada Ketuanan Allah SWT iaitu tauhid keEsaan yang hakiki di bawah Panji Ketuanan Allah.
Maka itu “Peraturan Mengenal Hujjah” membuktikan bahawa Imam Ahmad Al- Hassan (a.s) adalah wakil Tuhan pada era kita dan beliau (a.s) adalah Maksum serta membaiah (ikrar taat) kepada beliau (a.s) adalah wajib. Dengan terbuktinya kemaksuman beliau (a.s), adalah wajib ke atas kita untuk menyerah tunduk dan taat kepada beliau (a.s). Kewajipan ke atas kita ialah mengenal Imam yang Maksum pada era kita dan taat kepada beliau (a.s).
‘Peraturan Mengenal Wakil Tuhan’ di dalam Al-Quran Yang Suci
“Peraturan Mengenal Wakil Tuhan (Hujjah Tuhan)” dinyatakan di dalam Al-Quran di mana peraturan ini dikenakan ke atas Khalifah Allah yang pertama di muka bumi dan ini adalah peraturan bagaimana mengenal Khalifah Allah; dan Hujjah (bukti) Allah ke atas semua ciptaan-Nya. Ini adalah peraturan untuk mengenal Tuhan anda kerana hanya dengan mengenal Hujjah Allah SWT di muka bumi barulah Allah SWT dapat dikenali.
Oleh itu, marilah kita melihat kepada ayat-ayat Al-Quran yang membicarakan berkaitan perlantikan Nabi Adam (a.s) sebagai Khalifah Allah yang pertama di muka bumi.
“Ingatlah ketika Tuhanmu berfirman kepada para malaikat: “Sesungguhnya Aku hendak menjadikan seorang Khalifah di muka bumi”. Mereka berkta: “Mengapa Engkau hendak menjadikan (Khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami sentiasa bertasbih dengan memuji Engkau; dan mensucikan Engkau?”. Tuhan berfirman: “Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui”.-(Surah Al-Baqarah: 30)
Dan fakta bahawa Khalifah ini adalah yang paling berilmu dijelaskan di dalam ayat berikut:
“Dan dia mengajarkan kepada Adam nama (benda-benda) seluruhnya, kemudian mengemukakannya kepada para Malaikat lalu berfirman: “Sebutkanlah nama benda-benda itu jika kamu memang orang-orang yang benar”.-(Surah Al-Baqarah: 31)
Dan perintah agar taat kepada Khalifah itu ditemui di dalam ayat berikut:
“Kemudian apabila Aku sempurnakan kejadiannya serta Aku tiupkan padanya roh dari (ciptaan)-Ku, maka hendaklah kamu sujud kepadanya”.-(Surah Al-Hijr 29)
Juga sesiapa yang merujuk kepada Taurat dan Injil akan menemukan banyak ayat-ayat yang menyamai peraturan Al- Quran ini, yang menyatakan bahawa Khalifah Allah SWT dikenali dengan 3 syarat tersebut.
Maka itu siapakah perlaksana kepada Nabi SAWAS dan siapakah yang paling berilmu setelah Nabi Allah SWT dan siapakah yang telah Nabi Allah SWT perintah untuk ditaati?
Tentulah ada orangnya yang memiliki ketiga-tiga perkara itu. Sekiranya ada yang mengatakan sebaliknya, dia tekah menuduh Allah SWT kurang berhikmah. Adalah di atas setiap individu untuk mencari jawaban kepada persoalan ini dan semoga manusia berlaku adil kepada diri mereka sendiri.
“Peraturan Mengenal Wakil Tuhan” di dalam Injil dan Taurat
Di dalam ayat-ayat dari Injil yang berikut akan dibuktikan bahawa para Nabi (a.s) dan Rasul (a.s) mengariskan 3 komponen Peraturan Ilahiyah ini untuk membuktikan legitimasi dan kesahihan mereka.
Sesiapa yang mencari kebenaran akan menemukan banyak bukti-bukti bahawa para Nabi (a.s) dan Rasul (a.s) semestinya telah melantik para penganti mereka (a.s). Berikut adalah beberapa contoh:
Wasiat: Para Nabi (a.s) yang secara terus melantik atau mengkhabarkan berkaitan para penganti mereka (a.s)
Para Nabi (a.s) malah telah secara terus melantik para penganti mereka (a.s) dengan menyebut nama-nama mereka (a.s)
Nabi Musa (a.s) telah melantik Yusha’ (a.s)
“14. Dan Tuhan berkata kepada Musa, Ketahuilah, kamu akan mati di hari-hari akan mendatang: panggillah Yusha’ dan persembahkan dirimu di tempat beribadah berjamaah agar Aku memberikannya hak kepimpinan. Dan Musa dan Yusha’ pergi; dan mempersembahkan diri mereka di tempat beribadah berjamaah. 15. Dan Tuhan muncul di tempat beribadah di dalam tiang awan: dan tiang awan berdiri di pintu tempat beribadah”.-(Kitab ke 5 Musa (Deuteronomy), Bab 31)
Nabi Daud (a.s) telah melantik Nabi Sulaiman (a.s)
“32. Dan Raja Daud berkata, Panggillah kepadaku Zadok sang pendita dan Nathan sang Nabi; dan Benaiah anak kepada Jehoiada. Dan mereka hadir di depan Raja. 33. Raja telah juga berkata kepada mereka, Bawalah bersama hamba-hamba Tuhanmu dan aturlah agar anakku Sulaiman menunggang keldai kudan bawalah dia ke Gihon: 34. Dan biarkan Zadok sang pendita dan Nathan sang Nabi mengumumkan dia sebagai Raja ke atas Israil: dan tiupkan olehmu terompet dan ucapkanlah, Tuhan selamatkan Sulaiman. 35. Kemudian kamu akan menjaga dia agar dia hadir dan duduk di atas takhtaku; kerana dia akan menjadi Raja yang berjasa kepadaku: dan aku telah melantik dia menjadi pemerintah ke atas Israil dan ke atas Judah. 36. Dan Benaiah anak kepada Jehoiada menyahut kepada Raja, dan berkata, Amiin: Tuhan kepada Tuanku Rajaku berfirman yang sama juga. 37. Sebagaimana Tuhan telah bersama Rajaku, begitulah Dia bersama Sulaiman, dan menjadikan takhtanya lebih agung dari takhta Tuanku Raja Daud”.-(Kings 1, Bab 1)
Nabi Musa (a.s) mengkhabarkan akan Nabi Isa (a.s) dan Muhammad Rasulullah SAWAS
Beberapa orang Nabi secara tidak langsung melantik para penganti mereka melalui ramalan-ramalan mereka.
“1. Dan ini adalah keberkatan, di mana Musa manusia ketuhanan memberkati anak-anak Israil sebelum kewafatannya. 2. Dan dia berkata, Tuhan hadir dari Sinai, dan bangkit dari Seir kepada mereka; dia hadir dari gunung Paran; dan dia datang bersama sepuluh ribu para wali: dari tangan kanannya muncul hukum yang keras kepada mereka. 3. Ya, dia menyayangi mereka; kesemua para walinya di dalam tangannya; dan mereka duduk bawah pada kakinya; setiap seorang akan menerima kata-katanya”.-(5.Kitab Musa (Deuteronomy), Bab 33)
Dan kata-katanya (dan bangkit dari Seir kepada mereka) adalah merujuk kepada Isa (Yashua). Dan tidak ada sesiapa pun sebelum atau selepas Isa (a.s) hadir dari tanah Seir. Oleh itu teks ini tidak boleh merujuk kepada sesiapa pun selain Isa (a.s).
Dan Isa (a.s) berkata di dalam Injil:
“39. Carilah lembaran-lembaran suci; kerana di dalamnya kamu akan berfikir anda mempunyai nyawa abadi: dan ia (lembaran-lembaran suci) adalah yang mengesahkan akan aku. 40. Dan kamu tidak akan datang kepadaku, melainkan kamu mungkin ada nyawa. 41. Aku tidak menerima kemuliaan dari manusia. 42. Tetapi aku tahu kamu, bahawa kamu tidak menpunyai kecintaan kepada Tuhan di dalam diri kamu. 43. Aku datang dengan nama Bapaku dan kamu tidak menerimaku: jika seseorang yang lain datang dengan namanya sendiri, kamu akan menerimanya. 44. Bagaimana kamu beriman, sedang kamu menerima kemuliaan antara sesama kamu dan tidak mendambakan kemuliaan yang datang dari Tuhan sahaja?. 45. Jangan fikir akan menuduh kamu kepada Bapa: ada seorang yang menuduh kamu, walau Musa, yang kamu percaya. 46. Kerana jika kamu beriman dengan Musa, kamu sepatutnya beriman kepadaku; kerana dia telah menulis mengenaiku. 47. Tetapi jika kamu tidak beriman kepada tulisan-tulisannya, bagaimana kamu akan beriman dengan kata-kataku?”.-(Kitab Yahya, Bab 5)
Dan perkataan-perkataan (dia hadir dari gunung Paran) adalah merujuk kepada Nabi Muhammad SAWAS. Dan wasiat (pesanan) ini tidak boleh merujuk kepada sesiapa pun yang muncul sebelum atau selepas Baginda SAWAS.
Dan Muhammad SAWAS dan keluarga Baginda SAWAS, para Imam (a.s) dan para Mahdi (a.s) telah menyebut wasiat ini; dan teks ini adalah pembuktian ke atas kebenaran mereka (a.s).
Allah SWT telah berfirman di dalam Al-Quran:
“Dan (ingatlah juga peristiwa) ketika Nabi Isa ibni Maryam berkata: “Wahai Bani Israil, sesungguhnya aku ini Pesuruh Allah kepada kamu, mengesahkan kebenaran Kitab yang diturunkan sebelumku, iaitu Kitab Taurat dan memberikan berita gembira dengan kedatangan seorang Rasul yang akan datang kemudian daripadaku – bernama: Ahmad”. Maka ketika ia datang kepada mereka membawa keterangan-keterangan yang jelas nyata, mereka berkata: “Ini ialah sihir yang jelas nyata!”.-(Surah As-Saff: 6)
“Iaitu orang-orang yang mengikut Rasulullah (Muhammad SAWAS) Nabi yang Ummi, yang mereka dapati tertulis (namanya dan sifat-sifatnya) di dalam Taurat dan Injil yang ada di sisi mereka. Ia menyuruh mereka dengan perkara-perkara yang baik dan melarang mereka daripada melakukan perkara-perkara yang keji; dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik; dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk; dan ia juga menghapuskan dari mereka beban-beban; dan belenggu-belenggu yang ada pada pada mereka. Maka orang-orang yang beriman kepadanya dan memuliakannya, juga menolongnya, serta mengikut nur (cahaya) yang diturunkan kepadanya (Al-Quran), mereka itulah orang-orang yang berjaya.-(Surah Al-A’raaf: 157)
Nabi Jesaja (a.s) telah meramalkan kemunculan Nabi Isa (a.s) dan Sang Penyelamat (‘Comforter’) di Akhir Zaman.
Nabi Jesaja (a.s) meramalkan Nabi Isa (a.s) sebagai pengantinya dan Nabi Isa (a.s) muncul sebagai pemberi khabar gembira berkenaan Sang Penyelamat (digelar ‘The Comforter’). Kerana teks ini mempunyai dua makna: Nabi Jesaja (a.s) memberitahu di dalamnya khabar gembira berkenaan Nabi Isa (a.s), begitu juga khabar gembira berkenaan Sang Penyelamat-Sang Penyelamat yang diutus dari para Nabi dan Rasul (yang beliau (a.s) gelas “Yang Sedih”), pada hari pembalasan dendam. Maka dia (a.s) berkata:
“1. Roh dari Tuhan di atasku; kerana Tuhan telah mengarahkan aku mengkhabarkan berita baik kepada mereka yang tawaduk; dia telah mengutusku untuk mengembirakan hati-hati yang telah terluka, menuntut pembebasan para tawanan dan membebaskan mereka dari penjara; 2. Untuk menuntut tahun Tuhan yang diterima dan dari pembalasan dendam oleh Tuhan; dan menenagkan semua yang bersedih”.-(Kitab Jesaja, Bab 61)
Dan kerana itu lah Nabi Isa (a.s) secara eksklusif menggunakan petikan ini di dalam Injil untuk menunjukkan kejujuran dan ketelitian maksud pesanannya. Beliau (a.s) hanya menyebut perkara yang berkait dengan misi beliau (a.s) dan mengasingkan bahagian yang merujuk kepada ramalan berkaitan Sang Penyelamat.
“16. Dan dia pergi ke Nazareth, di mana dia dia dibesarkan; dan sebagaimana adatnya, dia telah pergi ke kuil Yahudi pada hari Sabbath; dan duduk untuk membaca. 17. Dan telah disampaikan kepadanya Kitab Nabi Esaias. Dan bila dia membuka kitab itu, dia mendapati tempat di mana kitab itu ditulis. 18. Roh Tuhan di atasku, kerana dia telah melantikku untuk menyampaikan Injil kepada para faqir; dia telah mengutusku untuk menyembuhkan hati yang luka, untuk meyampaikan pembebasan kepada tawanan dan memyembuhkan penglihatan mereka yang buta, untuk memerdekakan mereka yang dicederakan. 19. Untuk memberitahu tahun Tuhan yang diterima. 20. Dan dia menutup kitab itu dan memberinya kepada menteri; dan duduk. Dan semua mata-mata mereka yang berada di kuil tertumpu padanya. 21. Dan dia mula berkata kepada mereka, Pada hari ini lembaran ini terisi di dalam telinga kalian”-(Kitab Luke. Bab 4)
Nabi Isa (a.s) mengakhiri dengan ayat “Untuk memberitahu tahun Tuhan yang diterima”, kemudian menutup kitab itu dan meneruskan dengan berkata, “dan hari pembalasan dendam oleh Tuhan kamu; untuk mententeramkan mereka yang bersedih”. Kerana petikan ini adalah berkaitaan Sang Penyelamat; yang akan muncul di akhir zaman.
Walaupun Isa (a.s) membaca ayat itu, tetapi tidak menyebutnya sebagai bukti kebenaran dirinya. Ya, di penghujung hari-hari dakwah beliau (a.s) (rujuk, Jonah, Bab 14,15 dan 16), Isa (a.s) mengisytiharkan khabar baik berkenaan Sang Penyelamat, memberi amaran akan kedatangan hari pembalasan dendam dan menjelaskan bahawa ia hanya akan berlaku jika dia pergi (….kerana jika aku tidak pergi, Sang Penyelamat tidak akan datang kepada kamu; tetapi jika aku pergi, aku akan mengutusnya kepada kamu;).
Maka itu terbuktilah bahawa ayat “dan hari pembalasan dendam oleh Tuhan kamu; untuk mententeramkan mereka yang bersedih” tidak berbicara secara khusus berhubung Isa (a.s).
Ilmu: Apakah para Nabi dan Rasul telah menyebut berkaitan imlu-ilmu dan hikmah mereka sebagai bukti kebenaran mereka?
Para Nabi dan Rasul telah menggunakan ilmu mereka di dalam Taurat sebagai bukti kebenaran mereka….
Terdapat banyak teks-teks yang menyaksikan bahawa para Nabi dan Rasul telah menyebut akan ilmu; dan hikmah mereka sebagai pembuktian kebenaran mereka. Ini jelas dilakukan oleh Nabi Musa (a.s), Nabi Yusha’ (a.s), Nabi Daud (a.s) dan Nabi Sulaiman (a.s), Nabi Yusuf (a.s), Nabi Daniel (a.s) dan lain-lain sebagaimana di dalam dua contoh berikut:
Nabi Yusuf (a.s) telah menggunakan ilmu dan hikmahnya untuk mengurustadbir kaum dan Negara.
Nabi Yusuf (a.s), wakil Tuhan, mentafsirkan pelbagai mimpi melalui ilmu Ilahiyyah.
Drama bersiri: Nabi Yusuf (a.s), Bahagian 26.
Di dalam 1. Kitab Musa (Genesis), Bab 41:
“1. Dan di hujung berlalunya dua tahun yang lengkap, maka Firaun telah bermimpi: dan, Saksikanlah dia berdiri ditepian sungai…..[….] 8. Dan telah berlalu ketika siangnya, jiwanya terganggu; dan dia memanggil semua ahli nujum di Mesir dan semua para cendikiawan: dan Firaun memberitahu mereka akan mimpinya; tetapi tiada sesiapa yang mampu mentafsirkan mimpi itu kepada Firaun”
….sehingga Firaun memanggil Yusuf di atas nasihat rakan penjara Yusuf. Dan Tuhan menjadikan mimpi ini sebab yang menzahirkan ajaran Yusuf dan dia adalah lebih tinggi dari semua ahli nujum dan cendikiawan. Kerana dia telah menafsirkan mimpi Firaun dan dengan itu membuktikan bahawa dia adalah utusan Tuhan. Ilmunya menjadi bukti hubungan beliau dengan Tuhan:
“15. Dan Firaun berkata kepada Yusuf, saya telah bermimpi suatu mimpi dan tiada sesiapa dapat mentafsirkannya: dan saya telah mendengar tentang kamu, yang kamu mampu memahami mimpi dan menafsirkannya. 16. Dan Yusuf menjawab kepada Firaun, dengan berkata, Ia bukanlah pada saya: Tuhan akan memberikan Firaun jawapan yang menenangkan”.-(Kitab Genesis , Kapitel 41)
Lalu Yusuf (a.s) menyambung dengan hujah-hujahnya dan membuktikan bahawa ilmu yang Tuhan telah anugerahkan kepadanya tidak hanya meliputi pentafsiran mimpi tetapi meliputi ilmu politik; dan pentadbiran.
“33. Oleh itu, sekarang biarkanlah Firaun mendapatkan seorang lelaki yang berwaspada dan bijaksana; dan biarlah dia mentadbir bumi Mesir”-(1. Kitab Musa (Genesis), Kapitel 41)
Dan Nabi Daniel (a.s) membuktikan kebenarannya melalui ilmunya yang mengagumkan para ulama dan penjaga agama pada eranya
Nabi Daniel (a.s) telah mentafsirkan mimpi Nebuchadnezzar.
Tuhan telah memberikan Raja Iraq suatu mimpi, supaya dia dapat mengetahui ilmu Nabi Daniel (a.s) and dia akan sedar bahawa Nabi Daniel (a.s) sedang berhubungan dengan Tuhan. Raja Nebuchadnezzar telah melihat suatu imej yang dahsyat, sebuah batu yang dipotong dari gunung tanpa menggunakan tangan telah memusnahkan imej itu dan batu itu membesar; dan memenuhi seluruh bumi – Batu itu dikatakan akan akhirnya menjadi kerajaan Tuhan.
“1. Dan pada tahun kedua pemerintahan Nebuchadnezzar, Nebuchadnezzar telah bermimpi beberapa mimpi, yang dengan itu jiwanya bermasalah dan dia tidak dapat lena tidur. 2. Lalu raja memanggil para ahli nujum, para astrologi dan para ahli sihir; dan para cendikiawan, supaya mereka menafsirkan mimpi-mimpi raja. Maka mereka hadir dan duduk di hadapan raja”.-(Kitab Daniel, Bab 2)
Dan tiada seorang pun dari kalangan cendikiawan dan mereka yang bijaksana mampu mentafsirkan atau menjelaskan maksud mimpi-mimpi itu.
“12. Kerana sebab itu raja menjadi marah dan mengamuk; dan mengarahkan agar kesemua cendikiawan Babylon dimusnahkan. 13. Dan titah dikeluarkan agar para cedikiawan itu dibunuh; dan mereka mendapatkan Daniel dan pengikutnya sebelum mereka dibunuh”
Sehinggalah Daniel (a.s) tiba dan membawa bersama ilmunya; dan menunjukkan, bahawa itu adalah mimpi dari inspirasi Ilahi; dan ilmunya terhadap mimpi itu adalah inspirasi dari Ilahi. Dan dengan memiliki ilmu ini adalah bukti ke atas hubungan Daniel (a.s) dengan Tuhan dan dia telah diutus oleh-Nya. Dan raja Iraq telah mengakuinya:
“27. Daniel menjawab ketika raja hadir, dan berkata, rahsia yang raja minta dari para cendikiawan, para astrologi, para ahli nujum; dan para peramal tidak akan dapat diberikan mereka; Tetapi ada satu Tuhan di langit yang membongkarkan rahsia-rahsia. Dan menjadikan raja Nebuchadnezzar tahu apa yang akan terjadi pada hari-hari mendatang. Mimpi kamu dan apa yang kamu lihat yang bermain di kepala kamu, adalah; [….] 
45.…. Tuhan yang Agung telah membuatkan raja tahu apa yang akan berjadi: dan mimpi itu adalah pasti dan pentafsirannya adalah juga tepat. 46. Lalu raja Nebuchadnezzar merasa malu, dan memuji Daniel; dan mengarahkan agar majlis dianjurkan; dan hadiah istimewa diberikan kepada dia. 47. Raja menjawab kepada Daniel dan berkata, Ada benar, bahawa tuhan kamu adalah Tuhan kepada tuhan-tuhan; dan tuanku kepada raja-raja; dan pembongkar rahsia-rahsia, apabila aku melihat kamu mampu membongkar rahsia ini”
Isa (a.s) menzahirkan ilmu dan hikmahnya sebagai bukti kebenarannya.
Isa (a.s) berdebat dengan penentangnya, menjawab soalan-soalan dan lulus segala ujian dari mereka. Dan berikut adalah salah satu petikan dari Injil:
“53. Dan telah berlalu, bahawa ketika Isa telah memberikan pengajaran-pengajaran, dia meninggalkan tempat itu.
54. Dan ketika dia tiba ke negaranya, dia telah mengajarkan kepada mereka di rumah ibadat mereka, sehingga mereka terkagum dan berkata, dari mana datangnya ilmu kebijaksanaan pada lelaki ini; dan amalan-amalan yang hebat ini?”.-(Kitab Matthew, Bab 13)
“21. Dan mereka pergi ke Capernaum dan terus pada Hari Sabbath; dan dia memasuki rumah ibadah; dan mengajar”. -(Kitab Mark, Bab 1)
“1. Dan dia bangkit dari tempat itu dan pergi ke persisiran Judaea di sebelah yang jauh di Jordan: dan orang ramai pergi kepadanya; yang sebelumnya tidak, dia telah ulangi mengajar mereka. 2. Dan Pharissees (pegawai penguatkuasa agama) telah menemuinya dan bertanya kepadanya, Apakah dibenarkan seorang lelaki …… 3. Dan dia menjawab…..”.-(Kitab Mark, Bab 10)
Isa (a.s) juga telah membuktikan bahawa ilmu pengetahuan adalah bukti bebas yang membimbing dari Nabi (a.s). Dia (a.s) menambah bahawa sesuatu mukjizat itu boleh berbeza di antara Nabi ke Nabi dan tidak akan berlaku mengikut sangkaan manusia”
“14. Dan Isa kembali di dalam kekuasaan ruh ke Galilea: dan lahir kemahsyuran ke atasnya di seluruh daerah. […]
22. Dan kesemua bersaksi dan terpesona kepada ucapan-ucapannya yang penuh belas kasihan yang keluar dari mulutnya. Dan mereka berkata. Apakah dia anak lelaki Yusuf?. 23. Dan dia berkata kepada mereka, Kalian pasti akan berkata kepadaku ungkapan ini, Tabib, sembuhkanlah dirimu: apa sahaja yang telah kita dengar dilakukan di Capernaum, laksanakanlah juga di sini Negara kalian. 24. Dan dia berkata, Sesungguhnya aku berkata kepada kalian, Tiada Nabi diterima di negaranya sendiri. 25. Tetapi aku katakana dengan benar kepada kalian, ramai balu di Israil ketika hari-hari Elias, ketika langit ditutup selama tiga tahun dan enam bulan, ketika kebuluran yang dahsyat berlaku di seluruh negara; 26. Tetapi tiada tempat Elias diutus, melainkan Sarepta, kepada seorang wanita berstatus balu. 27. Dan ramai pesakit kusta di Israil ketika masa Nabi Eliseus; dan tiada mereka yang disembuhkan, melainkan Naaman dari Syria. 28. Dan mereka semua di rumah ibadat, ketika mereka dengar semua ini, dipenuhi dengan kemurkaaan, 29. Dan bangkit dan mengheret dia keluar dari bandar; dan membawa dia di kening bukit di mana bandar mereka dibina, supaya mereka dengan segera dapat mencampak dia ke bawah dari bukit. 30. Tetapi melalui kabus dia pergi dari mereka, 31. Dan pergi ke Capernaium, sebuah bandar di Galilea dan mengajar mereka pada hari-hari Sabbath. 32. Dan mereka telah terkagum dengan dokrinnya: kerana ucapannya adalah bersama kekuasaan”.-(Kitab Luke, Bab 4)
Seruan kepada Kedaulatan Tuhan
Musa (a.s) telah membina kedaulatan Allah di kalangan Bani Israil
Musa (a.s) telah berhijrah bersama mereka yang beriman kepadanya dan menerimanya dari bumi penzalim, supaya Kedaulatan Tuhan dapat dibina di tempat lain:
“15. Pergilah kamu kepada Firaun di siang hari;…. 16. Dan katakanlah kamu kepadanya, Tuanku Tuhan kepada bangsa Hebrew telah mengutusku kepadamu, katakanlah, Bebaskanlah kaumku, agar mereka dapat berkhidmat kepadaku di dalam perantauan: dan, ingatlah, sehingga kini kamu masih tidak mau mendengar”.-(2. Kitab Musa (Exodus), Bab 7)
Dan ungkapan “agar mereka dapat berkhidmat kepadaku” bermaksud: Agar mereka mentaati dan mencontohi dia – seseorang yang melaksanakan Kedaulatan Allah. Kerana tanggungjawab ibadah seperti solat dan berpuasa; dan sepertinya tidak memerlukan penghijrahan manusia, kerana ibadah-ibadah itu boleh dilaksanakan di mana sahaja.
Dan Yusuf (a.s) pernah melaksanakan tanggungjawab keagamaannya bersama-sama dengan keluarga Yaaqob (a.s) di Mesir. Dan juga bersama mereka yang beriman dari kalangan Bani Israil,di kalangan mereka Musa (a.s) dan Harun (a.s), melaksanakan solat mereka dan melaksanakan tanggungjawab keagamaan mereka di Mesir selama betahun-tahun sebelum Exodus (penghijrahan Bani Israil dari bumi Mesir).
Maka adalah jelas bahawa, apa yang diminta oleh Musa (a.s) yang taat ialah penubuhan Kedaulatan Tuhan dan di dalam 2. Kitab Musa (Exodus), Bab 19, kita menemukan lebih banyak bukti bahawa matlamat Exodus (penghijrahan Bani Israil dari bumi Mesir) adalah demi penubuhan Kedaulatan Tuhan:
“1. Pada bulan ketiga, ketika Bani Israil telah keluar dari bumi Mesir, pada hari yang sama mereka tiba ke belantara Sinai. […] 3. Dan Musa naik kepada Tuhan dan Tuhan memanggil kepadanya dari gunung, dengan berkata, Maka katakanlah kamu kepada kaum Yaaqub dan beritahu Bani Israil; Kalian telah menyaksikan apa yang telah aku lakukan kepada kaum Mesir; dan menjaga; dan membawa kalian kepadaku. Oleh itu sekarang, jika kalian taat kepadaku dan setia kepada perjanjianku, maka kalian akan menjadi harta yang bernilai kepadaku dari manusia lain: kerana seluruh bumi adalah milikku: 6.Dan kalian akan menjadi untukku kerajaan ahli ibadah dan bangsa yang suci. Inilah ayat-ayat yang kalian akan ucapkan kepada Bani Israil”
Musa (a.s) mengarahkan penubuhan Kedaulatan Tuhan.
Pada hari-hari akhir Musa (a.s), beliau (a.s) dengan jelasnya menegaskan kepada kaumnya bahawa perundangan dan pemerintahan adalah di dalam kekuasaan Tuhan; dan Tuhan sahaja berhak melantik hakim, pemerintah; dan kerajaan:
“8. Jika berbangkit perkara yang terlalu sukar untuk kalian hukumkan, di antara darah dan darah, di antara rayuan; dan rayuan; dan di antara pukulan; dan pukulan, menjadi perkara kontroversi pada kalian: maka bangunlah kalian; dan pergilah ke tempat di mana Tuanku Tuhan kalian akan memilih; 9. Dan kalian temui ahli ibadah dari keluarga Levi dan kepada hakim pada masa itu; dan bertanya; dan mereka akan tunjukkan kepada kalian; dan kalian mesti melaksanakan mengikut apa yang mereka beritahu kalian: 11. Berdasarkan perundangan yang mereka akan ajari kalian dan berdasarkan penghukuman yang mereka maklumkan kepada kalian, kalian mesti laksanakan: Kalian tidak boleh menolak apa yang mereka arahkan, ke tangan kanan, tidak juga ke kiri. 12. Dan sesiapa yang mengabaikan dan tidak menghormati ahli ibadah ini yang sedia mentadbir di sana di dalam penyaksian Tuhan kalian, atau terhadap hakim, jika pun dia mati; dan kalian jauhkan kejahatan ini dari Israil. 13. Dan semua manusia akan mendengar, dan takut; dan tidak akan mengabaikan lagi. 14. Dan jika kalian tiba di tanah yang Tuhan kalian telah berikan kepada kalian dan memilikinya; dan kalian menetap di sana; dan kalian berkata, kami akan melantik raja ke atas kami, seperti yang dilakukan bangsa lain; 15. Kalian hendaklah mengangkat raja ke atas kalian, dia yang Tuanku Tuhan kalian akan pilih: salah seorang dari kalian akan kalian angkat sebagai raja ke atas kalian: kalian tidak boleh mengangkat orang asing ke atas kalian, yang bukan saudara kalian”.-(5. Kitab Musa (Deuteronomy), Bab 17)
Musa (a.s) memerintahkan kaumnya dan mereka yang beriman untuk merujuk kepada hakim dan ahli ibadah yang dilantik oleh Tuhan untuk mendapatkan keputusan hukum; dan perlaksanaan hukum Ilahi. Dan hakim yang dimaksudkan di sini adalah sama ada salah seorang Nabi yang dilantik Tuhan atau hakim yang dilantik oleh para Nabi – dan bukan hakim yang melantik diri mereka sendiri, atau dipilih oleh rakyat, yang diketahui sebagai korup dan zalim. Dan disebabkan inilah beliau (a.s) berkata “Dan kalian temui ahli ibadah dari keluarga Levi dan kepada hakim pada masa itu”. Dan beliau (a.s) merujuk kepada mereka yang Tuhan akan utuskan dan lantik pada setiap masa”
“18. Dan ketika Tuhan mengangkat mereka sebagai hakim, lalu Tuhan bersama hakim, dan menyelamatkan mereka dari tangan-tangan musuh mereka pada setiap masa mereka….”-(Para Hakim, Bab 2)
Musa (a.s) sebelumnya telah menjelaskan melalui perundangannya bahawa sesorang raja itu mestilah dilantik sendiri oleh Tuhan:
“15. Kalian hendaklah dengan bijak mengangkat ke atas kalian, sesiapa yang Tuhan kamu pilih: seorang saudara dari kalian akan kalian angkat sebagai raja ke atas kalian…”.-(5. Kitab Musa (Deuteronomy), Bab 17)
Yusha’ (a.s) menyeru kepada Kedaulatan Tuhan Yusha’ (a.s) adalah penganti kepada Musa (a.s) yang menyeru kaumnya kepada Tuhan dan mengingatkan mereka bahawa adalah kewajiban mereka untuk mentaati beliau (a.s), kerana beliau (a.s) telah dilantik oleh Tuhan melalui Musa (a.s). Tambahan lagi, beliau mengingatkan mereka bahawa beliau (a.s) bertanggungjawab terhadap syariat Tuhan di bumi dan terhadap perlaksanaan perintah-perintah Tuhan. Dan kaumnya mengakui ini:
“1. Setelah kewafatan Musa hamba Tuhan berlalu, Tuhan berkata kepada Yusha’ anak Nun, pembantu Musa, degan berkata, […] 10. Lalu Yusha’ mengarahkan pegawai-pegawai kaumnya, dengan berkata, […] 12. Dan kepada suku Reubenite dan kepada suku Gadite; dan sebahagian suku Manasseh, berkata Yusha’, […] 13. Ingatlah ucapan dari Musa hamba Tuhan yang mengarahkan kalian, dengan ucapan, Tuanku Tuhan kalian telah memberikan kalian rehat dan telah memberikan kalian tanah ini. […] 16. Dan mereka menjawab kepada Yusha’, dengan berkata, Segala yang kamu perintahkan kami akan kami laksanakan, dan ke mana sahaja kamu hantar kami, akan kami pergi. 17. Sebagaimana kami mentaati Musa di dalam segala perkara, kami akan taat kepada kamu: hanya Tuanku Tuhan bersama kamu, sebagaimana Dia telah bersama Musa. 18. Sesiapa sahaja yang menentang perintah kamu dan tidak taat kepada ucapan kamu di dalam segala yang kamu arahkan kepadanya, dia akan dibunuh: hanya kukuhkan dan semangat yang baik”.-(Kitab Yusha’, Bab 1)
Khabar gembira penubuhan Kedaulatan Tuhan di mukabumi di akhir zaman
Para Nabi (a.s) dan Rasul (a.s) telah memberikan khabar gembira iaitu Kedaulatan Tuhan akan ditubuhkan di seluruh bumi dan Kerajaan Ilahi yang Adil di akhir zaman akan ditubuhkan.
Dan mereka (a.s) telah dengan jelasnya memberitahu bahawa orang yang akan menubuhkan semua ini adalah Sang Penyelamat, Sang Pembalas. Dan kitab Taurat dipenuhi dengan teks yang membuktikan ini. Seterusnya, kami ingin membicarakan sebahagian darinya, di mana kami mendapati ucapan-ucapan para Nabi (a.s) mengesahkan kebenaran Imam Ahmad Al-Hassan (a.s).
Beberapa contoh dari Kitab Perjanjian Baru:
Yahya (a.s) meramalkan penubuhan Kedaulatan Tuhan di mukabumi pada akhir zaman:
“1.Pada hari-hari itu hadirlah Yahya, berkhutbah di belantara Judea, 2.Dan berkata, Bertaubatlah kalian: kerana kerajaan langit sudah di tangan. 3.Kerana dia adalah yang disebut oleh Nabi Esaias, yang berkata, Suara satu tangisan di belantara, Bersedialah kalian pada jalan Tuhan, jadikan laluannya lurus”.-(Kitab Matthew, Bab 3)
Dan setelah Yahya (a.s), Isa (a.s) turut memberikan khabar gembira penubuhan Kedaulatan Tuhan di mukabumi:
“17. Dari saat Isa mula berkhutbah dan berkata, Bertaubatlah: kerana kerajaan langit sudah di tangan. […] 23. Dan Isa pergi sekitar Galilea, mengajar di rumah-rumah ibadat mereka dan berkhutbah ajaran kerajaan langit; dan menyembuhkan semua pesakit; dan semua penyakit di kalangan kaumnya”.-(Kitab Matthew, Bab 14)
Dan Isa (a.s) memerintahkan pengikutnya dan mereka yang beriman dengannya selepas kewafatannya agar berdoa akan penubuhan Kedaulatan Tuhan di mukabumi:
“9. Setelah itu maka berdoalah kalian: Wahai Ayah di langit, Maha Sucilah Nama Mu”.-(Kitab Matthew, Bab 6)
Dan setelah Isa (a.s) mengkhabarkan berita gembira mendatangnya penubuhan Kerajaan Ilahi yang Adil, khabar ini disampaikan terus oleh para utusan beliau (a.s) setelah beliau (a.s) diangkat ke langit.
“5.“Dua belas orang yang Isa utus dan arahkan mereka, dengan berkata, jangan ikuti jalan Gentiles (mereka yang bukan Yahudi); dan jangan memasuki kota Samaritans: 6.Tetapi pergilah kepada domba yang sesat dari kaum Israil”.- (Kitab Mathew, Bab 10)
Dan kami akan tumpukan diri kami kepada petikan-petikan ini. Tetapi semuanya amat banyak dan sesiapa yang mahu mengetahui lebih lanjut bolehlah merujuk kepada kitab Injil; dan kitab Taurat.
Rumusan
“Peraturan Mengenal Wakil Tuhan (Hujjah Tuhan)” sudah ditetapkan di dalam Al- Quran, Injil dan Taurat dan tambahan lagi ia amat jelas kepada mereka yang memahami.
Bagaimana seseorang mengenali “Pemilik Urusan” – Al-Qaim?
Al-Harith ibn Al-Mugheera berkata kepada Aba Abdillah (Imam Jaafar Ash-Shodiq (a.s)): “Bagaimana kami boleh mengetahui berkaitan Sahib Al-Amr (Pemilik Urusan)?”. Beliau (a.s) berkata: “Ketenangan, maruah, ilmu, dan wasiat”.-(Basaer Al-Darajat Muhammad ibn Al-Hassan Al-Safar)
Aba Abdillah (Imam Jaafar Ash-Shodiq (a.s)) berkata: “Pemilik Urusan akan dikenali dengan tiga kualiti yang tidak akan diberikan melainkan kepadanya sahaja. Dia adalah yang pertama sebelum sesiapapun (untuk memiliki tiga kualiti ini), dia adalah penganti dan dia mempunyai senjata Rasulullah SAWAS yang mulia dan wasiat Baginda SAWAS; dan ini adalah sesuatu yang aku tidak pisahkan diriku darinya”.-(Basaer Al-Darajat Muhammad ibn Al-Hassan Al-Safar, ms.202)
Segala puji-pujian adalah milik Allah Tuhan semesta alam.

Ahmad Al Hassan di dalam Hadis Wasiat Nabi Muhammad sawas





Imam Ahmad Al-Hassan, Al-Yamani dari Aali Muhammad (a.s), tampil menyeru manusia untuk kembali menyerahkan diri kepada Allah Yang Maha Esa dan kembali kepada Jalan Lurus yang satu, jalan yang membawa kepada Allah SWT; dan beliau melakukannya dengan membawa wasiat Nabi Muhammad SAW bahawa dirinya Ahmad adalah orang yang namanya disebut di dalamnya.
Pandangan Sunni dan Syiah tentang wasiat Nabi Muhammad
Mazhab-mazhab di dalam Islam berbeza pandangan mengenai apa yang Nabi Muhammad SAW tinggalkan sebagai wasiat atau perintah terakhir.
Sunni tidak percaya bahawa Nabi Muhammad SAW meninggalkan wasiat bertulis, mereka lebih percaya kepada “Hadis Al-Quran dan Sunnah”:
“Aku tinggalkan di kalangan kamu dua perkara yang dengan berpegang teguh padanya, kamu tidak akan terpesong: Kitab Allah dan Sunnahku; dan kamu tidak akan tersesat”. Tetapi kita perlu tahu bahawa versi ini tidak terdapat di dalam mana-mana Kutub As-Sittah (enam kitab hadis sahih) mereka.
Apa yang diketahui di kalangan Sunni mengenai wasiat bertulis Nabi Muhammad adalah “Tragedi Khamis” yang menyatakan Rasulullah SAW cuba menulis wasiat, tetapi dihalang dari melakukannya akibat tindakan salah Umar Ibn Al-Khattab.
Syiah percaya Rasulullah SAW telah melantik 12 Imam (a.s) sebagai para khalifahnya selepas kematiannya, bermula dengan Ali Ibn Abi Talib (a.s). Mereka tahu Nabi telah menjelaskan urusan kekhalifahan ini di dalam Khutbah Perpisahan beliau di Bukit Arafat di Ghadir Khumm (serta tempat-tempat lain) di mana beliau telah melantik Ali (a.s) dan mengucapkan “Hadis tentang dua Perkara Penting” (Hadis Al-Thaqalain) yang mahsyur:
“Aku tinggalkan di kalangan kamu dua perkara penting: yang pertama adalah Kitab Allah yang di dalamnya terdapat petunjuk dan cahaya, maka berpegang teguhlah kepada Kitab Allah; dan patuhilah ia”. Baginda menyeru (kita untuk berpegang teguh) kepada Kitab Allah dan kemudian berkata: “Yang kedua adalah ahli keluargaku, aku ingatkan kamu (kewajiban kamu) kepada ahli-ahli keluargaku”.
Nota: Versi ini terdapat di dalam kitab-kitab sahih Sunni, manakala versi “Al-Quran dan Sunnah” sebenarnya tidak ada.
Lebih jauh Syiah tahu bahawa Nabi Muhammad berjaya meninggalkan wasiat bertulis dan riwayat berikut terkenal di kalangan mereka:
Bapaku, semoga Allah merahmatinya, meriwayatkan kepada kami, katanya: Saad Ibn Abdullah meriwayatkan kepada kami, katanya: Muhammad Ibn Al-Hussain Ibn Al-Khattab meriwayatkan kepada kami dari Al-Hassan Ibn Mahbub dari Abil Jarud dari [Imam] Abu Jaafar (Al-Baqir, (a.s)) dari Jabir Ibn Abdullah Al-Ansari yang berkata: “Ketika aku pergi bertemu Fatimah, aku melihatnya bersama lembaran di mana nama-nama (Al-Awsiya’) para wasi bagi wasiat tersebut tertulis. Aku kemudiannya menghitung mereka ada dua belas. Nama terakhir adalah Al-Qaim. Tiga nama mereka adalah Muhammad dan tiga nama lagi adalah Ali”.-(Al-Khisal Saduq,ms.477)
Tetapi satu wasiat Nabi lagi yang telah diriwayatkan namun terpendam tanpa disedari selama ratusan tahun ada di dalam kitab-kitab hadis Syiah. Dan ia menjadi satu keajaiban Al-Yamani setelah beliau muncul lalu menunjukkan wasiat tersebut yang telah diabaikan oleh manusia selama ratusan tahun, walaupun ada di dalam riwayat-riwayat yang sahih.
Pada malam kewafatannya sebelum meninggal dunia, Rasulullah SAW memberitahu kita tentang Imam Ahmad (a.s), sebagai yang pertama dari 12 Mahdi yang akan datang selepas 12 Imam, di dalam wasiat terakhirnya.
Kewajiban atas setiap muslim untuk membuat wasiat
Menurut Al-Quran dan riwayat-riwayat dari Ahlulbait (a.s) menjadi kewajiban atas setiap Muslim untuk meninggalkan wasiat.
{Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan atas kamu bahawa apabila kematian datang kepada salah seorang dari kamu -jika dia meninggalkan banyak harta- maka dia perlu membuat wasiat untuk ibu bapa dan kerabat terdekat secara ma’aruf. Ini adalah kewajipan ke atas orang-orang yang bertakwa}.-(Al-Quran 2: 180)
Di dalam ayat yang terakhir kita dapat melihat bahawa Allah SWT telah memerintahkan orang-orang mukmin untuk menulis wasiat apabila mereka merasakan kematian mereka sudah dekat. Maka adakah pemimpin bagi semua mukmin iaitu Nabi Muhammad SAW melupakan wasiat?. Atau beliau gagal melaksanakan perintah terakhir dari Allah SWT ini?
Muhammad Ibn Faisal melaporkan dari Abi Alsabh bahawa dia bertanya Abi Abdullah (a.s) mengenai wasiat, lalu Imam (a.s) menjawab: “Ia adalah satu tanggungjawab penting atas setiap Muslim”.-(Man la Yazadul Faqih, Jilid 4, ms.181)
Dan Muhammad Ibn Abi Yumar melaporkan dari Hamad Ibn Uthman yang mendengar dari Abu Abdullah (a.s): “Allah SWT merahmati hambaNya SWT sebelum kematiannya dengan memulihkan penglihatan, pendengaran dan fikiran hambaNya supaya dia boleh membuat wasiat. Bagaimanapun, ia bergantung kepadanya untuk meninggalkan wasiat atau tidak, tetapi ia adalah kelapangan yang diberikan kepadanya sebelum mati. Ini adalah tanggungjawab atas setiap Muslim”.-(Man la Yazahul Faqih, Jilid 4, ms.180)
Abi Naim meriwayatkan dari Abi Hamzah yang mendengar dari Imam Muhammad Baqir (a.s): “Allah SWT berfirman: {[Wahai] anak-anak Adam Aku merahmati kamu dengan tiga:
1) Aku telah menyembunyikan dosa-dosamu dari keluargamu, kerana jika mereka mengetahui tentang dosa-dosamu, mereka tidak akan (mempedulikan untuk) mengebumikan kamu.
2) Aku memberikan kamu kekayaan dan meminta pinjaman darimu (untuk memberi orang miskin) tetapi kamu tidak memberinya atas alasan yang munasabah.
3) Sebelum kematianmu Aku kembalikan deriamu, supaya kamu boleh meninggalkan wasiat atas alasan yang wajar mengenai kekayaan tetapi kamu tidak mempedulikannya}”.-(Al-Khisal, Jilid 1, ms.136)
Oleh itu, jika Ahlulbait (a.s) menyatakan bahawa membuat wasiat memang ‘tanggungjawab atas setiap Muslim’, bagaimana mungkin terjadi makhluk terbaik Allah SWT yang mendahului semua yang lain di dalam ketaatan, ibadah, keikhlasan, kemuliaan dan amal, boleh gagal untuk melakukannya?
Sesungguhnya Rasulullah Muhamamd SAW tidak menyalahi ayat-ayat Al-Quran yang muhkam (nyata). Dan menafikannya seperti mengatakan bahawa Rasulullah SAW telah bertindak bertentangan dengan Al-Quran dan jauh sekali beliau dari perkara itu.
Tambahan pula terdapat banyak riwayat yang menyokong fakta bahawa Nabi Muhammad SAW sesungguhnya berjaya -dengan izin Allah SWT- membuat wasiat. Walaupun permintaannya untuk menulis wasiatnya pada mulanya dihalang oleh sebilangan sahabatnya, namun, beliau telah diberikan kejayaan untuk menyempurnakan Kehendak Allah SWT ini.
Nabi Muhammad menulis wasiat di kasur kematiannya
Insiden ini telah dicatatkan dengan rapi oleh kedua-dua sumber Syiah dan Sunni.
Diriwayatkan dari Ibrahim Ibn Musa, dari Hisyam, dari Muamar, dari Abdullah Ibn Muhammad, dari Abdulrazak, dari Muamar, dari Al-Zahri, dari Ubaidullah Ibn Abdullah, dari Ibn Abbas (semoga Allah meredhai mereka), yang berkata:
Ketika Rasulullah berada di atas kasur kematiannya terdapat beberapa orang di dalam rumah dan di antaranya adalah Umar Ibn Al-Khattab, maka Nabi berkata, “Ke mari, biar aku tuliskan untuk kamu satu kenyataan yang selepas ini kamu tidak akan tersesat”. Umar berkata, “Nabi sedang meracau, kita mempunyai Kitab Allah, ia sudah cukup untuk kita”. Orang-orang yang berada di dalam rumah berselisih dan bertengkar. Sebahagian berkata, “Pergilah kepadanya agar Nabi dapat menuliskan untuk kamu satu kenyataan yang selepas ini kamu tidak akan tersesat”, sementara yang lain berkata sama seperti apa yang Umar katakan. Apabila mereka menimbulkan perselisihan dan berteriak di hadapan Nabi, Rasulullah berkata, “Pergi!” Ubaidullah meriwayatkan bahawa Ibn Abbas berkata, “Adalah amat malang bahawa Rasulullah telah dihalang dari menulis kenyataan tersebut untuk mereka disebabkan perselisihan; dan riuh rendah mereka”.-(Al-Bukhari, Jilid 7, Bab 70, Riwayat No.573)
Versi lain adalah…
Ibn Abbas berkata: Khamis dan betapa hari Khamis itu!. Sakit Nabi menjadi semakin berat dan beliau berkata, “Ke mari, aku akan menulis satu kenyataan yang akan menghalang kamu dari tersesat dari jalan yang benar”. Tetapi Umar berkata Rasulullah sedang dirasuk kesakitan dan mereka mempunyai Al-Quran, itu sudah mencukupi sebagai Kitab Allah. Orang-orang di dalam rumah kemudiannya berselisih dan bertengkar sesama sendiri, sebahagian dari mereka setuju dengan apa yang Rasulullah katakan, sementara yang lain menyokong pendapat Umar. Apabila perdebatan menjadi panas dan riuh rendah menjadi semakin kuat, Rasulallah berkata kepada mereka, “Tinggalkan aku sendiri”. Ibn Abbas berkata: “Bencana yang menimpa adalah pertelingkahan di kalangan sahabat yang menghalang Rasulullah dari menulis kenyataan tersebut untuk mereka”.-(Sahih, Muslim, Akhir Kitab Al-Wasiyyah, Jilid 5 ms.75; Musnad Ahmad, Jilid 1, ms 335; Jilid 5,ms.116; Tarikh At-Tabari, Jilid 3, ms.193; Tarikh Ibn Al-Athir, Jilid 2, ms.320)
Bagaimanapun kisah ini bersambung di dalam kitab-kitab Syiah, apabila Nabi SAW memanggil Imam Ali (a.s) dan sekumpulan kecil mukminin kembali ke kasur kewafatan beliau.
Dan di sini sedikit daripada banyak riwayat yang mengesahkan fakta bahawa Nabi Muhammad SAW memang meninggalkan wasiat.
Diriwayatkan dari Muhammad Ibn Muslim yang mendengar dari Imam Abu Jaafar (a.s): “Wasiat adalah satu kewajipan dan Rasulullah SAW juga telah meninggalkan wasiat, menjadi satu kewajiban atas semua umat Islam untuk melakukan yang sama”.-(Man la Yazahul Faqih, Jilid 4, ms.181)
Riwayat Sunni: “Rasulullah SAW menulis sebuah buku yang menyebut para khalifah selepasnya, mereka dberi autoriti dan kemudian beliau memeterainya”.-(Perawi: Muslim Ibn Harith Al-Tamimi, Al-Muhadith: Al-Haithami, Sumber: Majma Al-Zawa‘id 8/102, Penilaian Muhadis: Para perawinya boleh dipercayai)
Dan di dalam Hadis nombor 11 dari Kitab Sulaim Ibn Qais Al-Hilali, kita dapati Imam Ali (a.s) berkata:
“Wahai Talhah, adakah kamu hadir ketika Nabi SAW meminta kertas supaya beliau boleh menulis apa yang umat ini tidak akan tersesat dan bercanggah?. Pada masa itu sahabat kamu berkata apa yang telah dia katakan – (iaitu Rasulullah sedang meracau). Pada masa itu Rasulullah SAW menjadi sangat marah dan meninggalkannya”.
Talhah berkata: “Ya, aku hadir pada masa itu”.
Ali (a.s) berkata: “Apabila kamu semua pulang, Rasulullah SAW memberitahuku semua ini dan juga memberitahuku apa yang beliau ingin tuliskan; dan beliau mahu orang ramai untuk menjadi saksi kepadanya. Pada masa itu Malakat Jibral memberitahunya bahawa Allah Azza Wa Jalla tahu penentangan dan perpecahan ke atas umat ini. Kemudian beliau meminta kertas dan menyuruh aku menulis apa yang beliau ingin tuliskan; dan membuat tiga orang menyaksikannya – Salman, Abu Dhar dan Miqdad; dan beliau memberitahu nama-nama para Imam yang memberi petunjuk, yang Allah telah perintahkan ketaatan hingga hari kiamat …”.
Oleh itu, jelas bahawa Nabi Muhammad SAW memang meninggalkan wasiat.
Wasiat Nabi Muhammad
Wasiat Nabi Muhammad SAW pada Malam Kewafatannya
Wasiat tersebut menyebut…(sila rujuk terjemahan wasiat tersebut)
Wasiat Nabi Suci Muhammad SAW ini telah disebut di dalam rujukan, antaranya oleh Syeikh Al-Tusi, Ghaibah At-Tusi, ms. 150.
Syeikh Al-Tusi, yang dikenali sebagai ‘Bapa Syiah’ dan orang yang membuka Hauzah pertama di Najaf, Iraq, menulis di dalam bukunya “Ghaibah Al-Tusi” mengenai pendapatnya tentang kesahihan wasiat Nabi Suci SAW:
“Kami katakan: ‘Dan apa yang membawa kepada kesahihannya, Syiah Imamiah melihatnya berada pada jalan tawatir (tahap kepastian mutlak) tanpa digugat hal-hal lain dan cara ia menjadi sahih ada di dalam kitab-kitab Imamiah’…”.
Dan wasiat ini telah diiktiraf dan diterima oleh mazhab Syiah Dua Belas (Syiah Marji’), yang meriwayatkannya melalui mazhab mereka beserta dengan penyebutan 12 Mahdi dan yang pertama dari mereka ini adalah Ahmad.
Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai para perawi wasiat Nabi Muhammad SAW dan kredibiliti mereka.
Kesimpulan
Kita harus sedar besarnya kepentingan mengemukakan wasiat ini…
Peristiwa Nabi Muhammad SAW mengumumkan di atas kasur kematiannya bahawa beliau akan menulis wasiat tercatat di dalam dua kitab “Sahih” Sunni mengenai hadis “Tragedi Khamis” dilihat seolah-olah tiada kesinambungan. Tetapi fakta kesinambungannya ada di dalam kitab-kitab Syiah, beserta wasiat itu sendiri.
Ia satu-satunya wasiat yang dicatatkan dari Nabi Muhammad SAW dengan lengkap.
Rasulullah SAW menjanjikan bahawa dokumen ini sebagai perlindungan bagi orang-orang yang mengikutnya.
Dan ia telah tersembunyi di hadapan mata selama berabad-abad, menunggu pewaris sebenarnya untuk menuntutnya.
Wasiat Nabi Muhammad SAW ini adalah satu misteri dan petunjuk itu sendiri – penyelesaian bagi sebuah teka-teki. Ia bukan semata-mata seorang lelaki datang dan menyebutnya.
Imam Ahmad Al-Hassan (a.s) adalah orang pertama yang bangkit dan mendakwa beliau adalah orang yang disebutkan di dalam wasiat Rasulullah SAW ini.
Oleh itu tindakan Imam Ahmad Al-Hassan (a.s) yang menuntut wasiat ini sudah pasti terpelihara dari kesesatan seperti mana yang dijanjikan oleh Nabi Suci SAW.

Thursday, 2 March 2017

Khabar Gembira Yang BESAR..!!!





Dari ‘Facebook’ seorang Ansariah di atas pelancaran Stesen Satelit ‘Black Banners’ dari Timur pada Tahun Baru 2017
Kepada Pejabat Najaf yang dilaknati dan kepada semua para munafik, para pendusta, para penjenayah; dan para penindas:
Hari-hari (kamu) melaporkan akaun ‘Facebook’ kami telah berakhir! 
Stesen Satelit ‘Black Banners’ dari Timur akan memasuki setiap rumah-rumah dan mendedahkan kepalsuan kalian; dan menanggalkan jubah kesucian palsu yang menjadi pakaian kalian selama ini
Demi Allah, Yang Maha Esa, Maha Pembalas, ‘Channel’ ini akan menjadi tajuk utama di lidah-lidah kalian disebabkan ketakutan melampau kalian. Dan tiada belas kasihan yang akan sampai kepada kalian, kerana Hari yang dijanjikan Allah telah tiba dan janji-Nya pasti terpenuhi
Stesen Satelit ‘Black Banners’ dari Timur akan menghancurkan tahta-tahta kalian yang kalian bina dengan hasil pencurian, penindasan, jenayah yang berterusan dan kurangnya rasa takut kepada Allah SWT
Stesen Satelit ‘Black Banners’ dari Timur akan menyebarkan mesej sebenar Allah SWT tanpa sebarang tolak-ansur atau pengurangan, bujukan atau pujian!. Kerana pemimpinnya adalah Hujjah Allah Imam Mahdi, Muhammad Rasulullah SAW  yang tidak pernah takut kepada sesiapa atau memperkirakan sesiapa kecuali Allah, Tuhan Sekalian Alam
Stesen Satelit ‘Black Banners’ dari Timur akan membuatkan kalian kehilangan sebarang keselesaan yang pernah kalian rasakan, kerana pemimpinnya adalah Hujjah Allah Ahmad Al-Hassan, Al-Hussein (a.s) dan cahayanya akan menghancurkan kegelapan kotor kalian
Keadilan, kebenaran dan cahaya Imam Ahmad Al-Hassan (a.s) akan memasuki teras setiap rumah, menyucikan yang baik; dan membakar yang buruk-kerana mayat akan cepat membusuk apabila ditimpa air hujan
Apa yang dijanjikan kepada kalian benar-benar telah tiba.



SERUAN 'SAYHA'




Ramai orang berkata bahawa adalah tidak masuk akal untuk mempercayai bahawa Saluran Satelit Imam Mahdi (a.s) adalah SAYHA (jeritan atau seruan dari langit). Sekiranya ianya tidak masuk akal, maka bagaimana caranya supaya dunia dapat menerima peringatan sebelum tibanya Akhir Zaman?. Bagaimana caranya supaya Imam Mahdi (a.s) dapat menjangkau semua orang di dunia ini secara keseluruhan?.

Apakah kamu mempercayai bahawa Imam Mahdi (a.s) akan berdiri di sebelah kudanya dengan gulungan kertas di tangannya di tengah orang ramai dan kemudiannya berkhutbah sementara orang-orang melewatinya?. Atau apakah  kamu mempercayai bahawa Imam Mahdi (a.s) akan mengetuk setiap pintu rumah untuk memberi peringatan kepada setiap orang?.

Para Nabi dan Rasul selalu berbicara kepada umatnya dengan bahasa yang digunakan oleh umat pada zamannya. Seperti contohnya Nabi Musa (a.s). Ia menggunakan sihir seperti orang-orang pada zamannya untuk membicarakan agama dan ia menunjukkan kepada umatnya bahawa Tuhan Yang Esa adalah Yang Maha Benar; dan Maha Kuasa. Contoh lain adalah Nabi Isa (a.s). Ia menggunakan kemampuannya, kepada umat pada zamannya, untuk menyembuhkan dan mengubah dari satu bentuk kepada bentuk yang lainnya; dan ia menunjukkan bahwa Allah Yang Esa adalah Yang Maha Kuasa. Pada zaman Nabi Muhammad SAW, ia membawa Al- Quran di dalam bentuk puisi pada zamannya dan Rasulullah SAW menunjukkan pada umatnya bahawa Tuhan Yang Esa adalah Yang Maha Benar; dan Maha Kuasa. 

Lalu bagaimana pula dengan Imam Mahdi (a.s) yang datang pada era globalisasi dan ketika media massa dianggap sebagai media komunikasi?. Bukankan akan lebih mudah untuk mempercayai bahawa Imam Mahdi (a.s) akan berbicara dengan bahasa dan cara yang digunakan oleh orang-orang pada zamannya (zaman ini)?. Bukankah orang-orang pada era sekarang berkomunikasi melalui media seperti ‘Facebook’, ‘Twitter’, TV?. Dan bukankah Satelit mengirimkan signal dari langit?. Tentu sahaja Imam Mahdi (a.s) pun akan berbicara kepada orang-orang di dalam bahasa mereka dan dengan alat yang mereka ada; dan difahami oleh mereka. Dan semua ini adalah bentuk kasih-sayang Allah SWT kerana Dia membuat semuanya menjadi mudah bagi kita untuk mengerti dan menyerapnya dengan cepat. 

Bayangkan apabila Ahlulbait (a.s) terdahulu, sebelum Imam Mahdi (a.s), membicarakan tentang saluran satelit, maka tidak ada seorang pun yang akan mengerti. Oleh kerana itu mereka (a.s) menggambarkannya sebagai “seruan dari langit (sayha)”. Nubuwah tentang masa depan selalu diberikan di dalam bentuk gambaran (deskripsi), seperti contohnya “burung-burung besi” untuk menggambarkan kapal terbang.

Dan Mahdi (a.s) akan menunjukkan kepada dunia di dalam bahasa mereka bahawa Allah Yang Esa adalah Yang Maha Benar dan Maha Kuasa.

Allahumma Sholli Ala Muhammad wa Aali Muhammad wal Aimma wal Mahdiyyin wa Salim Tasliman

Dan semoga Saluran Satelit Imam (a.s) yang penuh berkah ini akan dapat menjangkau setiap rumah kerana saluran (channel) ini adalah sayha, seruan kebenaran yang keras dan jelas.
(Tulisan ini adalah terjemahan dari facebook post yang dibuat oleh Sister Aqeela Al Mahdy)


Kedatangan Kembali Imam Musa AI-Kadzim (a.s)



Khutbah Jumaat Sheikh Kadhumi:

Imam Musa Al-Kadzim berkata, tidak ada suatu saat pun tanpa Hujjah Allah di atas muka bumi. Akulah Hujjah Allah yang jelas dan tersembunyi di kalangan manusia. Akulah Hujjah Allah pada Yaum Maqlum (Hari Yang Diketahui/Ditentukan). Akulah yang berbicara bagi pihak Rasul. Akulah pada pada zamanku iaitu Musa Al-Kadzim.
Imam Musa Al-Kadzim berkata: “Tiada suatu saat pun tanpa Hujjah Allah di atas muka bumi ini”.
Banyak hadis Ahlulbait yang merujuk perkara atau maksud ini. 
lmam Zainal Abidin (a.s) berkata: “Tidak ada suatu saat pun tanpa kehadiran Hujjah Allah di atas muka bumi semenjak Allah menciptakan Adam, zahir dan dikenali atau ghaib; dan tersembunyi, kerana keberadaan seorang Imam di bumi adalah seumpama tali pusat yang memberikan kehidupan kepada bayi di dalam kandungan, sekiranya ia dipotong maka bayi akan mati. Dan jika bumi tanpa kehadiran seorang Imam maka bumi ini akan mati”. 
Dan beliau (a.s) berkata: “Akulah Hujjah Allah yang jelas dan yang tersembunyi di kalangan manusia”.
Akan tetapi kita tahu bahawa Musa Al-Kadzim adalah seorang Imam yang jelas dan dikenali di kalangan manusia, bukannya seorang Imam yang ghaib; dan tersembunyi.
Lalu, mengapa lmam Musa Al-Kadzim (a.s) berkata sedemikian?. Akulah seorang Imam yang ghaib dan tersembunyi.
Kita semua tahu bahawa Imam Al-Mahdi adalah satu-satunya Imam yang ghaib dan tersembunyi dari kalangan para Imam Ahlulbait (a.s).
Ini bermakna ada rahsia disebalik perkara ini. Beliau (a.s) ingin mengingatkan kita kepada satu perkara besar. 
Dan beliau (a.s) berkata: “Akulah Hujjah Allah pada Yaum Maqlum (Hari Yang Di Ketahui/DiTentukan)”.
Apakah maksudnya, Yawm Maqlum?
Wahab bertanya lmam Ash-Shodiq berkenaan (Iblis) di dalam firman Allah:
 (رب فأنظرني إلى يوم يبعثون * قال فإنك من المنظرين * إلى يوم الوقت المعلوم)
{Berkata iblis: “Ya Rabbku, (kalau begitu) maka beri tangguhlah kepadaku sampai hari kiamat”, Allah berfirman: “(Kalau begitu) maka sesungguhnya kamu termasuk orang yang diberi tangguh, sampai hari (suatu) waktu yang telah ditentukan/Al-Yaum Maqlum)-(Surah Al-Hijr, 36~38)
Wahab bertanya kepada lmam Ash-Shodiq (a.s): “Hari yang mana satukah yang dikatakan ‘Yaum Maqlum'”?.
lmam Ash-Shodiq (a.s) berkata kepadanya: “Adakah kamu menyangkakah ianya Hari Kiamat?. Tidak, ia ialah ketika kebangkitan lmam Al-Mahdi”.
Jika lmam Al-Mahdi keluar, beliau akan membunuh Iblis, itulah yang dikenali sebagai “Yaum Maqlum”.
Sekarang, kita mengetahui dari hadis ini bahawa “Yaum Maqlum” adalah ketika kebangkitan lmam Al-Mahdi.
Sekarang, mari kita kembali kepada kata-kata lmam Musa Al-Kadzim (a.s):
(Akulah Hujjah Allah pada ketika Al-Yaum Maqlum).
Ini bermakna, lmam Musa Al-kadzim (a.s) akan datang kembali ketika kebangkitan lmam Al-Mahdi (a.s).
Ini bermakna kita mempunyai dua orang Hujjah Allah pada ketika “Yaum Maqlum” dan mereka ialah lmam Al-Mahdi; dan Musa Al-Kadzim di dalam salah satu inkarnasinya. 
Tetapi kita mempunyai hadis lain yang menyatakan bahawa lmam Hussein akan datang kembali bersama lmam Al-Mahdi pada ketika “Yaum Maqlum”.
lmam Baqir (a.s) berkata: “lmam Hussein berkata kepada para sahabatnya pada malam 10 Muharram: Demi Allah kita akan kekal selepas kesyahidan dan Allah akan mengembalikan kita semula apabila Al-Mahdi muncul”.
lmam Ash-Shodiq (a.s) berkata: “Apabila lmam Al-Mahdi wafat, lmam Hussein akan memandikan, mengafankan, menghunut dan meletakkannya di dalam liang kubur”. 
Dan lmam Ash-Shodiq (a.s) berkata: “Tiada yang datang selepas seorang pengganti kecuali (ia juga) seorang pengganti”.
Jadi, daripada kata-kata ini dapatlah kita fahami bahawa: lmam Hussein, lmam Al- Mahdi dan lmam Musa Al-Kadzim adalah tiga orang Imam yang harus ditaati pada ketika “Yaum Maqlum”.
Tetapi perkara ini bersalahan kerana Ahlulbait berkata: “Tidak ada dua Imam yang berbicara pada masa yang sama”.
Husham bin Salim bertanya kepada lmam Ash-Shodiq (a.s): “Mungkinkah ada dua orang Imam pada waktu ini”?
Beliau (a.s) menjawab: “Tidak, hanya salah satu dari mereka, satunya diam dan satu lagi berbicara. Tidak berlaku dua Imam berbicara pada masa yang sama”.
Jadi, dapatlah kita simpulkan dari kesemuanya ini bahawa semestinya lmam Musa Al-Kadzim adalah lmam Hussein.
Sekarang, kita kembali lagi melihat kata-kata lmam Musa Al-Kadzim (a.s): 
(Akulah pada zamanku Musa Al-Kadzim).
Ini bermakna beliau mempunyai reinkarnasi lain dan nama lain.
Wasiat Nabi Muhammad SAWAS pada malam kewafatannya memberitahu kepada umatnya: Akan ada Imam yang datang bersama lmam Al-Mahdi, namanya adalah Ahmad.
Maka kesimpulannya ialah lmam Musa Al- Kadzim (a.s) adalah lmam Hussein dan Ahmad.